ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

سایه تعطیلی بر سر ۱۳ هزار واحد تجاری  موقت مشهد

  • کد خبر: ۶۴۵۱۴
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
  • ۱۴
سایه تعطیلی بر سر ۱۳ هزار واحد تجاری  موقت مشهد
سازمان بازرسی در سال گذشته به پرونده مصوبه قدیمی تجاری موقت در شهرداری مشهد ورود پیدا کرده و گویا درخواست ابطال این مصوبه را به دیوان عدالت اداری ارائه داده است.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ سازمان بازرسی در سال گذشته به پرونده مصوبه قدیمی تجاری موقت در شهرداری مشهد ورود پیدا کرده و گویا درخواست ابطال این مصوبه را به دیوان عدالت اداری ارائه داده است؛ درخواستی که با موافقت و ابطال این مصوبه همراه بوده و آن طور که رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفته است این رأی لازم الاجرا ۱۳‌هزار واحد تجاری مشهد را که دارای پروانه تجاری موقت هستند تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سیدمحسن حسینی پویا با بیان اینکه مصوبه تجاری موقت سابقه‌ای ۲۰ ساله در شهرداری مشهد دارد و در این مدت بسیاری از مردم هم با مراجعه به شهرداری بهره برداری تجاری موقت را دریافت کرده اند، افزود: در خلاف بودن این قانون شکی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه در طی این سال ها، طرح‌های تفصیلی به روز نبوده است شهرداری مشهد براساس واقعیات اجتماعی، خودش را با خواست اجتماعی منطبق کرده است.
وی افزود: البته در اجرای این مصوبه واقعیت‌های اقتصادی، مشکلات بازار و مسائل مربوط به بیکاری هم مدنظر بوده است.


تعطیلی در انتظار ۱۳ هزار صنف مشهد

وی با اشاره به ورود سازمان بازرسی برای ابطال این مصوبه و درخواست ابطال آن به دیوان عدالت اداری گفت: هرچند روی کاغذ ابطال این مصوبه درست است، اما در واقعیت با اجرای این حکم، بیش از ۱۳ هزار واحد صنفی در مشهد باید تعطیل شوند و با توجه به اینکه در هرواحد به صورت میانگین ۲ تا ۳ نفر مشغول به کار هستند، با در نظر گرفتن خانواده این افراد، این ابطال بر زندگی ۱۰‌ها هزار نفر تأثیر خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: ازاین رو ابطال این مصوبه و برگرداندن کار به مسیر درستش باید در فرایند زمانی رخ دهد و در یک برنامه زمانی موضوع تجاری موقت را به دائم تبدیل کرد، هرچند ما به عنوان نمایندگان مردم شاهدیم که در برخی موارد افراد حتی توان پرداخت تجاری موقت را هم ندارند.
حسینی پویا ادامه داد: از شورای تأمین استان و رئیس کل دادگستری خواسته ایم که برای جلوگیری از تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اجرای این حکم، اجرای رأی دیوان به صورت مدیریت شده انجام شود و راه حل هم این است که این رأی به صورت تدریجی اجرا شود یا با توجه به اختیارات شورای تأمین، اجرای این رأی به صورت موقت فعلا به تعویق بیفتد.


حضور بیشتر تجاری موقت‌ها در مناطق محروم

همچنین عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز با بیان اینکه اکنون ۱۳ تا ۱۴ هزار واحد تجاری موقت در مشهد فعال هستند، گفت: تجاری موقت بیشتر با نگاه کمک به اقشار کم درآمد که می‌خواستند کسب وکاری داشته باشند، شکل گرفت. این افراد امکان پرداخت حقوقات شهرداری را به لحاظ تغییر کاربری نداشتند؛ برای همین تصمیم بر این شد که از تجاری موقت استفاده شود. احمد نوروزی افزود: از نظر شهرداری هم رأی جدید لازم الاجراست، اما با توجه به مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا، تعطیلی یکباره ۱۳ هزار واحد و بیکاری هزاران نفر تبعات سیاسی و اجتماعی به همراه خواهد داشت؛ ازاین رو نهاد‌های متولی باید با هماهنگی و اعمال پیش بینی‌های لازم کار را پیش ببرند.
 
وی افزود: عمده تجاری موقت‌های مشهد هم مربوط به مناطق محروم و حاشیه شهر است و ما در مناطق برخوردار زیاد با این چالش مواجه نیستیم.
وی با بیان اینکه اکنون شهرداری برای تجاری دائم تسهیلاتی نظیر تقسیط، یا در مناطق محروم‌تر بخشودگی بخشی از حقوقات شهرداری، را اعمال می‌کند، ادامه داد: هرچند این حکم باید بلافاصله اجرایی شود، اما به دلیل تبعات خاص آن بهتر است با تدابیری اجرا شود.


تجاری موقت ها، بدون تمدید

مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد نیز دراین باره گفت: اجرای این حکم مشکلاتی را ایجاد می‌کند و با توجه به فضای اقتصادی جامعه و فشاری که روی مردم وجود دارد، نمی‌توان این فشار را مضاعف کرد، اما ما هم قبول داریم رأی، قانونی است.
محمود برهانی با بیان اینکه در راستای اجرای این مصوبه و مشکلات ناشی از آن، ما هم با مراجع ذی صلاح نامه نگاری‌هایی کرده ایم، اما تاکنون دستوری از این مراجع صادر نشده است، ادامه داد: اکنون دیگر برای این ۱۳ هزار واحد، تجاری موقت صادر نمی‌شود.
وی افزود: تجاری موقت‌ها آموزشگاه ها، کار‌های فرهنگی و در دل آن موضوع تجاری‌ها را هم در بر‌ می‌گیرد و با ابطال این مصوبه، شامل همه این موارد می‌شود.


مثل تیغ دولبه

در ادامه نیز رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه موضوع تجاری موقت یک تیغ دولبه است، اظهار کرد: اگر موضوع تجاری موقت وجود نداشته باشد ممکن است بسیاری از واحدهعای صنفی به صورت غیرمجاز ایجاد شوند که این مسئله سبب بروز معضلاتی می‌شود و از طرفی هم اگر باشد، سبب ایجاد واحد‌های تجاری به صورت بی رویه می‌شود که این موضوع هم سبب افزایش سرانه تجاری و در نهایت مشکلات ناشی از آن همانند گران فروشی و دیگرمسائل می‌شود.
محمود بنانژاد نیز با تأکید بر اینکه اصلاح این مصوبه نباید به صورت ناگهانی باشد، افزود: باید آن دسته از تجاری موقت‌ها که قابلیت تجاری دائم دارند، با پرداخت حق و حقوق شهرداری از ردیف تجاری موقت‌ها خارج شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
خدا بهمون رحم کنه هر روز یک قانون جدید.اینجوری قراره رونق اقتصادی اجرا بشه با تعطیل کردن کسبه، که هر روز باید با هزار یا علی گفتن صبح به شب برسونن.
مرتضی دور اندیش
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
در حکوت اسلامی شهرداری بعنوان مجری قانون هم مامور هست هم مسؤول نباید قانونی را اجرا کند که باعث نارضایتی شدید مردم محروم می شود و خدای نکرده بهانه ای جدید برای شعله ور شدن مجدد آشوب و اغتشاش توسط دشمنان داخلی و خارجی گردد اگر من جای شهرداری و اعضای محترم شورای شهر بودم تهدید به استعفاء می کردم تا بلکه بدین وسیله صدای مردم را به گوش مقامات بالا برسانم ما عادت کرده‌ایم وقتی بحران پیش می‌آید به فکر چاره بیفتیم. عادت نکرده‌ایم که واقعه را قبل از وقوع علاج کنیم.
مجید ساربان زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
ما یک واحد تولیدی پوشاک هستیم در محدود مصلی، دارای جواز کسب،محل کارگاه استیجاری و چند سال هست که تجاری موقت پرداخت میکنیم.الان به یکباره شهرداری نامه پلمپ مکان رو برامون با ضرب الاجل ارسال کرده، امسال نمیدونم سال مانع زدایی از تولید بود یا مانع گذاری ،یا پرش با مانع.لطفا باز هم در این مورد بررسی کنید. مالک بنده به بیکار و سن بالا و اصلا امکان دریافت تجاری دائم رو نداره .این فعلا باعث سر در گمی ما شده.ممنونم
ت
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
0
یعنی چی این کارا دلیلش چیه چرا مردم اذیت میکنید ..همه مشکلات حل شده فقط تجاری موقت باید بررسی کنید چرا مردم رو اذیت میکنیددددددد
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
0
0
واقعا با این اوضاع خراب اقتصادی و مشکلات عدید مردم من خودم تازه ۲ ساله با کلی اذیت شهرداری و قرض و وام تونستم موقت بگیرم که اینم ایجوری شده رفتم شهرداری میگه باید دایم بگیری و موقت دیگه نمیدیم بهتره برای کنترل بازار گرون فروش ها رو پلمپ کنن نکه مشاغل نوپا مثل ما رو نابود کنن
مهندس مهدی ظهوریان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
بنده بعنوان یک کارشناس پیشنهادم به شورای محترم شهر این است برای اینکه کل مردم که اکثرا قشر کم درآمد هستند از عهده تجاری دایم برآیند پولی که شهرداری در این سالها بابت تجاری موقت از مردم گرفته را بابت اقساط اولیه تجاری دایم محسوب نماید،مابقی اقساط را نیر به همین ترتیب در سالهای آتی از مردم بگیردتا هم شهردای به حق و حقوق خود برسد و خلاف قانون عمل نکرده باشد هم مردم از عهده تجاری دایم برآیند امیدوارم یک نفر پیدا بشه که این پیشنهاد عملی را به اطلاع شورای محترم شهر برساند.
اصغر رنجبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
واقعا پیشنهاد خوبی جناب مهندس مهدی دادند من درباره این پیشنهاد با خیلی از کسانی که مشکل من را داشتند صحبت کردم همگی استقبال کردند خدا کند شورای محترم شهر هم این پیشنهاد عالی را دیده باشد.
وحید شریفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
طرح مهندس مهدی طرح خوبی هست به شرط اینکه شهرداری برای اقساط سالیانه تجاری دائم سفته بگیرد نه چک بخصوص که به اقشار کم درآمدی مثل من به هیچ وجه بانک دسته چک نمی دهدضمنا تعداد اقساط نیز می بایست زیاد باشد وگرنه مردم از عهده آن برنمی آیند.
مجتبی نیازمند
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
من هم حاضرم برای تقسیط تجاری دائم سفته بدهم بخصوص که امروزه سفته از چک هم معتبرتر هست چون اگر سفته در موعد خود نقد نشود گیرنده سفته می تواند از صاحب سفته شکایت و حتی به خاطر یک میلیون تومان طرف را زندان بیندازد علاوه براین شهرداری می تواند برای تضمین سفته ها از کسبه تعهد بگیرد که اگر هر کدام از سفته هایی که بابت تجاری دائم می گیرد در موعد خود نقد نشود شهرداری حق پلمپ آن مغازه را داشته باشد خدا کند شهرداری قبول کند وگرنه پلمپ این همه مغازه جز دردسر برای مردم و شهرداری ثمره دیگری ندارد.
صادق رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
بدون شک شهرداری چاره ای جز اجرای این طرح ندارد اگر غیر از این عمل کند با توجه به شرایط حساس جامعه ، خدا می داند چه حادثه ی تلخ دیگری اتفاق خواهد افتاد ؛ امیدوارم اعضای شورای محترم شهر به خواست وکلای خود یعنی مردم احترام گذاشته و فهمیده باشند که پیشگیری بهتر از درمان است تا در انتخابات آینده نیز رای مردم را کسب نمایند.
یحیی طاهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
0
0
خدا پدر و مادر شهر آرا نیوز را بیاموزد که پیگیر مشکل تجاری دهها هزاران نفر از اقشار ضعیف مردم هست از دور دست زحمتکش شما عزیزان را که به فکر رفع غصه بزرگ از مردم هستید می بوسم انشاالله با پیگیری های شما این مشکل بزرگ از مردم رفع شود مطمئن باشید خیرش را هم در دنیا می بینید هم در آخرت .
مهندس رحمتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
0
رئیس اتاق اصناف مشهد فرمودند افزایش بی رویه سرانه تجاری ها باعث افزایش گران فروشی می شود بنده بعنوان یک متخصص اقتصادی عرض می کنم هر چه عرضه کمتر باشد تقاضا بیشتر و قیمتها افزایش می یابد برعکس هر چه عرضه زیاد باشد تقاصا کمتر و به همان نسبت قیمتها پایین می آید به طور مثال اگر تعداد واحدهای تجاری کم شود قیمت اجاره بها به همان نسبت افزایش و تورم فوق العاده افزایش می یابد باید مجدد قانون عرضه و تقاضا را به ایشان یادآوری شد تا اشتباه خویش را اصلاح نمایند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
0
عزیزان بهتر نیست به جای نق زدن راهکار نشان دهیم خدا را چه دیدید شاید مورد پسند مسئولین قرار گیرد خیلی هم نبلید به آنها بدبین بود هر چه باشند خودمان آنها را انتخاب کردیم.
راحله
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
0
0
کاش یک مسلمونی پیدا بشه طرح مهندس مهدی و دیگر پیشنهادهای دیگر عزیزان را به اطلاع شورای شهر برساند بلکه خدا خواست ومورد پذیرش آنها قرار گیرد تا مشکل تجاری ها حل شود من عذر دارم وگرنه خودم با کله می رفتم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->